winterinvancouver.reismee.nl

Wisten jullie dat?

*Canadezen dol zijn op koffie en er dan ook op elke hoek van de straat een koffieshop is.

*Ze dan ook overal rondlopen met een papieren beker met koffie

*De kleinste maat koffiebeker hier net zo groot is als 2 koppen in Nederland

*Canadezen midden in de winter in een korte broek buiten lopen en vaak ook zonder jas

*Dat meisjes hier ook geen panty's dragen maar met blote benen onder een minirok lopen

*Dat mode een woord is wat ze hier niet kennen....

*Kleding die wij al 20 jaar geleden weggedaan hebben hier nog volop gedragen wordt

*Dat je hier geen nette kleding nodig hebt want iedereen loopt in een spijkerbroek

*Benzine hier maar €0,80 kost en dat Canadezen dat duur vinden

*Niemand hier een kersstal heeft

*Iedereen hier hetzelfde eet met kerst (turkey)

*Ze in een land met de meeste bomen ter wereld een kunstkerstboompje in de kerk hebben

*Je heerlijk kunt eten in de pubs en die heel betaalbaar zijn

*Dat je daar ook heel uitgebreid kunt ontbijten en brunchen

*Dat hier ook casino's zijn waar je ook kunt gaan eten

*Je hier geen deurstickers hebt voor reclamedrukwerk

*Je dan ook iedere week een halve meter reclamefolders op je deurmat krijgt

*Je hier naar je brievenbus moet lopen om je post op te halen op het eind van de straat

*Hier nog steeds mensen zijn die in de supermarkt hun boodschappen in 10 plastic tasjes doen

*Dat je boodschappen hier voor je worden ingepakt en naar je auto worden gebracht

*Dat je een paar cent korting krijgt als je je eigen boodschappentas meebrengt

*Dat boodschappen hier erg duur zijn

*Dat je hier keurig in de rij gaat staan en niemand voordringt

*Canadezen zeer vriendelijke, beleefde en gastvrije mensen zijn

*Wij niet de groeten willen doen aan degene die onze vuilnisbak heeft gestolen

*Het hier nooit echt koud wordt in British Columbia maar wel veel regent

*Je als natuurliefhebber niet uitgekeken raakt op al die prachtige Nationale parken

*Hier de meeste zeearenden ter wereld zitten

*Dat je hier nergens mag roken

*Dat je hier door rood licht mag rijden als je rechtsaf slaat en niemand hindert

*Je hier met oudjaarsavond een vrijwilligerscentrale kunt bellen die 'dronken' mensen met hun auto's naar huis brengt

*Je hier een helm op moet tijdens het fietsen

*Iedereen hier gestoord is van ijshockey

*De meeste mensen hier nog steeds in veel te grote auto's rijden

*Dat een van de redenen is dat auto's hier stukken goedkoper zijn en benzine ook

*Dat we hier weinig merken van milieubewustzijn

*Je hier nauwelijks spaarlampen, zuinige douchekoppen, waterbesparende toiletten ziet

*Wel veel gerecycled wordt

*Je hier al je afval in een keer buiten kunt zetten (gesorteerd) en het allemaal wordt opgehaald

*Het een groot misverstand is dat mensen in dit deel van de wereld alleen hamburgers eten

*Je hier fantastisch kunt eten en heel veel mensen uitstekend kunnen koken en bakken

*Hier net zo weinig op tv is als bij ons

*Hier zelfs nog films uit de 60er jaren op tv zijn

*Dat je hier in supermarkten geen wijn en bier kunt kopen

*Dat je daarvoor naar een liqueurstore moet die meestal naast de pub zit

*Wij het geweldig vinden om eens zo'n lange tijd in Canada te wonen

*Het hier nog veel mooier dan wij dachten

*Huizenruil een geweldige manier is om een ander land te leren kennen

*Het niet alleen om de huizen gaat maar ook om de mensen!

*Wij het niet erg zouden vinden om nog wat langer hier te blijven

*Wij zeker deze reis nog eens in de zomer overdoen

*Dat je als kampeerder hier je hart kunt ophalen

p

In 52 korte zinnen hebben jullie kans gezien om ons de kenmerken van Canada te duidelijk te maken.
Een aantal spreken ons wel aan maar sommige zijn nieuw voor ons. We krijgen geen korting als je zelf je boodschappentas meebrengt en op de hoek van de straat je post ophalen hebben ze hier gelukkig niog niet ingevoerd.
Maar al met al was de opsomming zeer leerzaam

ruut en trees

Een aantal Canadeeze weetjes lijken me wel erg handig. O.a.:Je hoeft niet lang na te denken over het Kerstmenu en wat je aan zal trekken tijdens het dinner. Met een dikke turkey op tafel en een spijkerbroek aan komt het helemaal goed. Dat scheelt heel wat gepieker.