winterinvancouver.reismee.nl

Thanksgiving in Seattle

Daar gingen we dan vanuit Vancouver, uitgezwaaid door Rosemary met de bus richting Seattle.

Na 1,5 uur stopte de bus bij de grens en de Chinese chauffeur verzocht ons uit te stappen en met alle bagage naar de douane te gaan om de grens over te steken naar de VS.

Hele relaxte mensen die douaniers. Tijd genoeg voor een praatje en een geintje (terwijl er nog 20 mensen in de rij staan te wachten) Wij lazen op internet dat de controles aan de grenzen verscherpt waren, maar dat viel nogal mee.

Wij zijn al heel wat grenzen gepasseerd, maar we hadden nog nooit gehoord van verschillende types snuffelhonden. Het is verboden om fruit in te voeren en vlees in de VS. Er was een speciaal getrainde hond om fruit op te sporen, verder uiteraard eentje voor drugs en een voor geweren.

We kregen een visum voor 3 maanden. (kosten $6,-)

2,5 uur later arriveerden we op Seattle busstation. Lee had gemaild dat hij een bordje met onze namen bij zich had en hij zou een gele baseballpet dragen. Wij herkenden hem direct, dus konden meteen kennismaken. Hij bracht ons naar zijn huis in Nort Bend waar zijn vrouw Diane druk bezig was met de enorme kalkoen en de rest van de stuffings.

Nog 4 vrienden arriveerden en het Thanksgivingdiner kon beginnen.

Het was heerlijk maar 9 kg kalkoen wegwerken is wel wat veel van het goede.

De vrienden van Lee en Diane bleken allemaal kampeerders te zijn (van het grotere caravansoort) dus konden ze ons precies vertellen hoe kamperen werkt in de VS (voor het geval dat we een lange trektocht gaan maken door dit immens grote land)

We bleven 3 nachten logeren in North Bend en werden goede vrienden met Lee en Diane.

Zij zijn beide ingenieur bij Boeing die heel wat vestigingen heeft in dit deel van de VS.

We bezochten een wineestate, waterval, de binnenstad van Seattle en het Flightmuseum in Seattle.

Was een bijzonder leuk weekend. Lee en Diane wonen in de bossen en bijna elke dag komt er wel een kudde elken langs. (zie dierenfoto's)

Seattle leek veel op Vancouver. Een niet te groot centrum met de gezellige Pikeplace en een lange boulevard met veel restaurants en uitgaansgelegenheden.

Seattle (de meest noord-westelijk gelegen stad van de VS ligt ook prachtig aan de oceaan met vele innlets)

Weer terug in Coquitlam was het erg rustig in huis. Claus en Rosemary zitten nu in Australië met 33 gr. Maar wij vermaken ons prima.

We hebben 5 prachtige zonnige dagen gehad zodat we nog een keer de kans hadden om naar Hells gate te gaan. Dit is een lift die over de canyon gaat (alleen s'zomers) maar de rit ernaar toe is ook erg mooi. Onderweg in Harrison Springs kochten we een nieuwe kerststal (blauw houtsnijwerk)

Op een heldere dag reden we naar Mount Seymour, een mooie rit waarbij je goed kon zien waar de sneeuwgrens lag. Er lag al bijna een meter sneeuw en er werd druk geskied en vooral gesnowboard door de jeugd. Wat dat betreft heeft dit stuk van Canada alles; bergen met sneeuw om te skiën en s'zomers te klimmen, inletts om te varen, duiken en zwemmen en vissen (ook op krab en kreeft) Nationale parken om te kamperen en de trails te wandelen, Vancouver Island met de walvissen en de zalmen, het is er allemaal in overvloed. Toch ontmoeten we mensen die iets missen en terugverlangen naar Europa. Ze missen een stuk cultuur, sfeer en zijn jaloers op onze oude steden met architectuur die teruggaat tot de 15e eeuw. Maar ja je kunt niet alles hebben.

Oude gebouwen zijn hier er hier nou eenmaal niet veel omdat alles van hout wordt gebouwd en in dit natte klimaat niet lang leeft en dit stuk van Canada pas sinds de 19e eeuw bewoond is.

Fort Langley is zo'n plaats waar eigenlijk de eerste handelspost van de Engelsen werd gevestigd in 1827 aan de Fraser river. Dit was de hoofdstad van het toenmalige British Columbia. Aan dit plaatsje is weinig veranderd.

Het oude fort staat er nog en de kerk en kerkhof zijn gerestaureerd. Heel sfeervol plaatsje met 2 musea en leuke winkeltjes.

Net als in Nederland is de sale hier begonnen. Het prijsniveau is ongeveer gelijk aan NL alleen elektronica is soms goedkoper. Het is alleen een hele toer om de prijs uit te rekenen.

Eerst de normale verkoopprijs, daar gaat dan 50% vanaf, van het bedrag wat overblijft soms nog 20% en dan moet je daar de HST (BTW) weer bijtellen. Dus uit het hoofd is het zelfs voor Ad even tellen.

Tony en Riet,

Hoi Ad & Anne-Marie,
Sorry dat we nog niet eerder hebben gereageerd op jullie boeiende verhalen,prachtige foto´s en interressante belevenisse in Canada, steeds meer verlangen wij er naar om ook dit land nog ´ns ´n keer te gaan bezoeken en dat zal ook zeker gaan gebeuren! Ook dit verhaal was weer heerlijk om te lezen en we hebben wel de indruk dat jullie behoorlijk verwend worden en dat de gastvrijheid daar veel weg heeft van het Brabantse, zoals we lezen komen jullie niets te kort en is het´n luxe vakantie niet te vergelijken met jullie vorige tour die wat meer primitieviteit uitstraalde vooral de natte koude dagen en de armoedige gebieden die jullie bezocht hebben. De foto´s die jullie maken zijn werkelijk prachtig!
Wij hopen dat jullie nog ´n fantastische tijd tegemoet gaan! met ons gaat het prima net weer Sinterklaas achter de rug met de kids en nu kerst weer voor de boeg dus even drukke tijden voor ons, de winter is hier dit jaar vroeg begonnen sneeuw,hagel, 8° onder nul hebben we al gehad nu is het even sneeuw vrij maar komende week wordt het weer echt winter met alles erop en eraan!
Wij wensen jullie´n gezellige kerst´n knallende jaarwisseling en´n fantastisch 2011 geniet met volle teugen van deze speciale ervaring! Groetenvan: Tony & Riet en de (klein) kinderen,...

Ellen Peters

Hoi Ad en Annemarie,

Zo te horen hebben jullie het weer super naar je zin.
Ik wens jullie fijne en sfeervolle kerstdagen (kan daar bijna niet anders) Fijne jaarwisseling en veel reisplezier voor het komende jaar. Groetjes Ellen

ruut en trees

Ga zo door met jullie avontuur. Wat heerlijk dat de digitale snelweg uitgevonden is. We lezen jullie verhalen met veel interesse. En wat het rekenen betreft....laat dit maar aan de rekenknobbel van Ad over. Dan komt alles goed. E-mail met foto volgt.
Liefs, Ruut en Trees