winterinvancouver.reismee.nl

The Dutch will never forget

11 november 2010 was het Remembranceday in Canada. Op deze (vrije dag) voor de meeste mensen worden alle gevallen militairen herdacht uit de Koreaanse oorlog en WO I en II en verder alle gesneuvelde militairen in landen waar Canada vredesmissies naar heeft gezonden.

De belangstelling voor deze herdenking was massaal. In elke stad is eenVeteranenpark waar kransen werden gelegd bij het oorlogsmonument, toespraken werden gehouden, kanonschoten en de last post werd gezongen en kwamen er vliegtuigen over naeen minuut stilte.

s'Avonds op het journaal werd er uitgebreid bij stil gestaan. Na enkele interviews met stokoude veteranen uit de 2e WO en met enkele moeders van gesneuvelde militairen in Afghanistan werden alle 150 gevallen soldaten in Afghanistan met foto, naam en rang op tv herdacht.

In de Vancouver Sun stond een grote advertentie van the Kingdom of the Netherlands met als titel:

'The Dutch will never forget, Canadian veterans are our true heroes'.

Meer dan 7600 Canadese militairen zijn gestorven voor onze vrijheid in de laatste 9 maanden van de oorlog 40-45. Dat de band tussen Nederland en Canada heel speciaal is blijkt verder uit de tekst van de advertentie. Wij merken ook wel dat Hollanders hier graag geziene gasten zijn.

Mensen zijn hier in het algemeen heel vriendelijk en beleefd, ook in het verkeer. Iedereen rijdt heel rustig en gedraagt zich heel kalm. Geen getoeter, geen knipperende lichten of andere gebaren.

Wij vermaken ons uitstekend. We hebben al weer heel wat ondernomen de laatste tijd.

Musical 'The sound of Music', Botanical gardens, Chinatown, Granville Island, Lezing over ijsberen,

Muziekavond met een band, terugkeer van de zalmenbraderie en nog veel meer.

Het weer is niet meer zo best. Het regent al weer 2 dagen, dus moeten we ons binnen vermaken.

We gaan ons morgen aanmelden als lid van de fitnessclub en het overdekt zwembad.

Woensdag komen de huiseigenaren van dit huis tijdelijk terug naar Canada en kunnen we kennismaken. Vanavond krijgen we visite van een Nederlandse emigrant die al sinds zijn 25e in Australië en Canada woont.

Hij geeft als vrijwilliger skiles in Whistler waar het skiseizoen eind van deze week wordt geopend. Er ligt al 70 cm sneeuw. Er wordt hier een heel koude winter voorspeld met veel sneeuw, dus we zijn benieuwd en wachten rustig af.

Petra

Jullie vermaken jezelf wel, zie ik! Wat een ervaringen allemaal. Hier is het ook erg slecht weer geweest afgelopen weekend. Het begon donderdag met een storm en vanaf vrijdagmiddag heeft het 48 uur geregend, wat veel wateroverlast veroorzaakt heeft vooral in Limburg en Belgie. Vandaag was het de hele dag mistig en erg koud. Maar goed nog een week of 4 dan ga ik ook de zon weer tegemoet. Hopelijk is de regen bij jullie weer snel voorbij zodat jullie weer iets kunnen ondernemen.

P

mijn mailtje heb je waarschijnlijk net ontvangen

Monique en Jos

Jullie blijven ondernemende types. Leuk om te lezen dat jullie je zo amuseren.

Wat de reactie van Petra betreft: zoals jullie weten wonen wij aan de Maas, maar sinds de aanleg van nieuwe waterkeringen na de overstromngen van 1995 voelen wij ons heel veilig. Van wateroverlast hebben we dan ook niets gemerkt.

Groet,

Monique en Jos

P

"The dutch will never forget"ontvangen en gelezen. Dus ook na 65 jaar is de band tussen Cananda en nederland nog steeds in tact.
Hoop dat het weer bij jullie wat beter wordt. Ook hier zijn de buien niet van de lucht en ontstaat overlast.
groeten en tot wederhoren

Loes

Nou als er zoveel sneeuw verwacht wordt kun je misschien met de slee of op de skies naar de supermarkt. Apres skiën in de fitnessruimte of het verwarmd zwembad. De skileraar komt immers op bezoek! En misschien een echte witte kerst.....
Groetjes en tot horens. Loes

Anne-Marie en Cor

Even reageren op jullie foto's. Prachtig, wat een schitterende natuur. Leuk om jullie zelf te zien, heel relaxed op de foto. Wij genieten met jullie een klein beetje mee. Tot onze volgende mail. Doei!

ruut en trees

's Morgens vroeg uit de veren om te gaan fitness-sen, daarna een flinke wandeling, en om de spieren weer te ontspannen een aantal baantjes trekken in het zwembad. Lijkt me allemaal niet verkeerd.
Geniet er maar lekker van.