winterinvancouver.reismee.nl

Canada here we come!

Wie had dat nou gedacht, 6 maanden op reis met de Enjoy, 2 weken in Nederland zwervend van ons huis naar camping en parkeerterrein en dan weer 4 maanden naar Canada.

Het was fijn om weer even in het Brabantse te zijn en te zien dat het goed gaat met pa en Nelly en Anne-Marie en Cor. Het was heel gezellig om weer met vrienden om de tafel te zitten en als vanouds bij te kletsen met Hollandse pot en een lekker glas wijn. Ton en Pierre blijven nog een tijdje in ons huis, dus daar hoeven we ons ook al geen zorgen om te maken.

De Enjoy staat weer keurig op z'n pootjes bij Anton in de stalling en kan aan z'n winterslaap beginnen.

Bedankt fijne kar dat je ons al die tijd de wereld hebt laten zien zonder een enkel probleem!

Daar gaan we weer. Na een lekkere lunch brachten Anne-Marie en Cor ons naar de trein in Helmond waar we weer voor een hele winter afscheid namen.

Vrij omslachtig met de trein naar Dusseldorf, wel 5 keer overgestapt en daarna met de shuttle naar ons hotel in Ratingen niet ver van de luchthaven.

De volgende ochtend vlogen we met British Airways naar Heathrow waar we op de geheel vernieuwde luchthaven weer uitgebreid gechecked werden.

De vlucht naar Vancouver duurde 10 uur. We hadden prima plaatsen naast een Canadees echtpaar wat ook in Coquitlam had gewoond. (wordt onze nieuwe tijdelijke woonplaats)

Op de luchthaven die helemaal vernieuwd was voor de Olympische winterspelen stond onze bagage al klaar, dus konden we meteen door naar Coquitlam met een aardige Sikh als taxichauffeur.

Vancouver heeft na India de grootste Sikhgemeenschap van de wereld.

Daar sta je dan s'avonds in het donker in een wijk voor een enorm groot huis met de sleutel.

Toch wel heel vreemd om de deur open te maken. Je verwacht ieder moment een politieagent die je in je kraag grijpt.

De volgende morgen als het licht wordt zie je eigenlijk pas waar je terecht bent gekomen.

Het huis en de omgeving waren nog veel mooier dan op de foto's.

Vanuit je bed kijk je op de Coast Mountains waarvan de toppen al besneeuwd zijn.

We wonen hier op een heuvel met een grandioos uitzicht, als het helder is van wel 16 km.

Prachtige enorme badkamer, met een bad met whirlpool en een grote douche met glazen deuren.

Verder een inloopkast en nog verschillende slaapkamers met een eigen badkamer.

Een van de mooiste dingen van het huis is de dubbele voordeur met een grote hal en een trap met vide. (die zie je in de film ook vaak). Wij voelen ons dan ook helemaal Sue Ellen en Bobby uit Dallas.

Beneden is een enorme keuken met kookeiland en 2 huiskamers met gezellige gashaarden.

Het huis heeft 3 verdiepingen. Op de parterre is het kantoor en de berging.

Aan de huiskamer en aan de slaapkamers grenzen balkons en helemaal beneden is de tuin.

Onze auto is een Dodge Caravan. Rijdt heerlijk, fijne stoelen en een hele grote voorruit.

Het eerste wat ons opviel is dat hier 3 maal zoveel water uit de kraan komt en de wc wordt doorgespoeld met zoveel water dat je je schaamt om door te trekken.

Hier moet nog veel gebeuren voor de mensen eens na gaan denken over hun leefgewoonten.

Dit huis heeft verwarming met roosters in de vloer. Je kunt de roosters dicht doen in kamers die je niet gebruikt, maar het huis wordt toch helemaal verwarmd want er zitten beneden geen deuren die de zaak afsluiten. Ook de oven is zo groot dat je er wel 2 kalkoenen tegelijk in kunt braden.

Al met al deze mensen gebruiken energie en water alsof het niks kost.

Eerst maar eens even naar de supermarkt om de reuzenkoelkast te vullen. Nou dat valt even tegen, alles is hier te koop (in reuzenverpakkingen) alleen de prijzen zijn pittig.

Maar meteen pasjes gevraagd voor korting, dat scheelt al weer ettelijke dollars.

Ook wijn en bier zijn zeer prijzig, en worden in aparte liquorstores verkocht, niet in de supermarkt.

Valt niet mee om een jetlag van 9 uur kwijt te raken, het is hier 9 uur vroeger dan bij jullie in Nederland, dus als jullie opstaan liggen wij nog in bed.

De eigenaars van dit huis hebben alles keurig achtergelaten. Zelfs een lijst met dagtrips ligt voor ons klaar. Ook met Wally (onze huishoudelijke hulp uit Hong Kong) die elke 14 dagen komt hebben we al kennisgemaakt. Heel grappige Chinese vrouw die niet alle letters kan uitspreken, dan kun je lachen!

Ze zegt b.v. I cleaned the reapingroom, de sl wordt een r.

In het volgende reisverhaal maken we kennis met Wally en Nancy de vrienden van onze huiseigenaar.

P

Bedankt voor het verslag van de belevenissen in Canada. We wachten op het vervolg.
groeten
p