winterinvancouver.reismee.nl

Van Courtenay naar Victoria

Wat een luxe, we kunnen maar liefst kiezen uit 3 huizen hier in Canada.

We zijn een week in het houthakkershuis in Courtenay geweest. Wat een gezellig huis, met de kat Smoky snorrend voor de haard. Wat een rust en stilte en een uitzicht..... waanzinnig. Het enige wat je hoort zijn de kabbelende golven en af en toe de roep van een Bald Eagle, wat een heel apart geluid is.

Toen het op een avond volle maan was hebben we buiten staan kijken hoe de maan de baai prachtig verlichtte en er veel sterren te zien waren. (het is dan ook heel donker hier)

Aan het eind van de straat begint het 'Seal Bay Park' een regenwoud wat vroeger door vrijwilligers van paden is voorzien en waar je nu prachtig kunt wandelen. Er leidt ook een pad van de klif naar beneden naar het kiezelstrand. Hier liggen volgens de parkbeschrijving s'zomers de walrussen en zeehonden te zonnen op de kiezels. Helaas dat zullen wij niet zien. Wat wij ook niet zien zijn de cruiseschepen die hier voorbij komen vanaf de maand mei en helaas ook geen walvissen.

Ook al die prachtige bloemen die al eind februari gaan bloeien zullen moeten wachten tot ons volgende bezoek. Er zijn dan ook voldoende redenen om nog een terug te komen naar dit deel van de wereld daar zijn wij nu wel achter.

Jammer dat de Dollar al met meer dan 10% is gestegen sinds oktober vorig jaar, dat maakt alles toch wel een stukje duurder.

We verkenden de Comox Valley waar Courtenay deel van uit maakt.

Op de enige zonnige dag van de week reden we via de kust naar het Strathcona National Park.

Magnifiek al die dennen spiegelend in het water met hier en daar nog sneeuw.

Ook Mount Washington met op 1600 meter de meeste sneeuw van alle skigebieden ter wereld

(Met kerst lag hier 5 meter sneeuw!) was indrukwekkend.

Maar na een paar regendagen reden we de 220 km naar Victoria, hopelijk is het weer daar beter.

Vancouver Island heeft het beste klimaat van Canada en Victoria heeft volgens de statistieken veel minder regen dan het noorden.

We zijn echte zigeuners aan het worden, we rijden met onze koelbox en doos met groceries van het ene huis naar het andere. Zo arriveerden we op zondagavond in het gezellige huis van Ted en Nancy

die ons met kerst hun huis aanboden als zij met vakantie zijn.

Dus wij hebben ons hier nu 10 km van Victoria geïnstalleerd, alleen regent het hier nog harder dan in Courtenay, maar het weerbericht heeft het over droog weer aan het eind van de week.

Wat is er een beter idee op zo'n natte dag dan het Royal British Columbia Museum.

Een prachtig museum in het hart van Victoria met een afdeling First Nations (Indianen) waar nog eens uitgebreid de trieste geschiedenis van de Indianen wordt uitgelegd. Door contact met de Europeanen kregen ze ziektes waartegen ze geen weerstand hadden. In 1 jaar tijd stierven van sommige stammen 75% van de mensen aan pokken.

Heel jammer dat hun huizen met de totempalen en de prachtige kunst die ze maken alleen nog in een museum te zien is. Deze mensen waren één met de natuur. Ze gebruikten alles van een boom, aten zalmen en heilbot, die ze rookten voor de winter. Ook maakten ze prachtige hoeden en manden van riet. Ze kenden alle planten en bloemen uit het regenwoud, alle medicinale krachten en maakten zelfs parfum. Wat heel interessant is hoe ze waterdichte kisten maakten om spullen in te vervoeren.

Ze maakten een langwerpige plank waarin ze 3 gleuven kerfden. Door middel van stomen boog men de plank in de gleuven zodat een kist ontstond.

Ook hun kano's werden gemaakt met de stoomtechniek. We hebben weer heel wat opgestoken vandaag.

Loes

Hi Gipsy Ad & Gipsy Anne-Marie, Weer mooie foto's en mooie verhalen. Voor de regen hoef je echt niet naar Canada. Hier heeft het de afgelopen dagen ook genoeg geregend. Maar wij hebben geen blokhut huizen. Ik kijk weer uit naar de live verhalen en foto's en om jullie straks weer te zien en gezellig bij te kletsen. Tot in Düsseldorf op de airport....

Gr. Loes

ruut en trees

26-1-2011.Het zonnetje probeert door te breken en de komende dagen wordt het koud maar wel zonnig en droog. Ook voor ons weer eens wat anders. Dat jullie graag nog eens naar Canada terug willen gaan verbaast ons niet. Wie zou dat nu niet willen? Haal er nog maar snel uit wat er in zit de komende weken want dan zullen jullie het weer eventjes met Nederland moeten doen. Haudoe.