winterinvancouver.reismee.nl

Santaclaus is coming!

Canada maakt zich al weken op voor Kerst. Het is hier een hele happening en de winkels liggen dan ook vol met allerlei zaken die niemand echt nodig heeft maar die toch goed verkocht worden.

Het vrachtvervoer gaat hier voornamelijk per trein. Ad heeft eens staan tellen hoeveel containers er hier per trein vele malen dagelijks binnen komen. Hij telde 176 containers per trein, de meeste 2 hoog, allemaal uit China. Praktisch alles wat hier in de winkels ligt is 'Made in China'.

De parkeerterreinen bij de malls zijn bomvol en iedereen maakt zich druk over kalkoenen en kado's, het is hier niet anders dan in Nederland.

De huizen worden aan de buitenkant prachtig versierd met lampjes, hertjes enz. In het plaatselijk krantje staan elke week adressen van de mooist versierde huizen. Het is dagen werk om al die lampjes op te hangen, maar het resultaat is prachtig.

In Vancouver viel de aankleding van de stad een beetje tegen. Weinig kerstbomen, alleen binnen en in de dure hotels. Ook niet echt veel verlichting. Wel enorm veel activiteiten b.v. op de kortste dag 21 december een prachtig verlichtte Chinese tuin in Chinatown met lampionnen.

Santaclaus werd binnengehaald op een jacht met daarachter een hele colonne versierde jachten met kerstmuziek die de innlet in kwamen varen. In de theaters spelen allerlei kerstmusicals en uiteraard het ballet 'de Notenkraker' waar wij ook naar toe gaan.

Gisteren zijn we naar 'Bodyworlds & the brain' geweest. Dit is een presentatie van echte lichamen van overledenen die hun stoffelijk overschot ter beschikking van de wetenschap hebben gesteld en prachtig zijn geprepareerd. Zeer indrukwekkende tentoonstelling die volgend jaar in Rotterdam komt.

Hierna volgde een Omniversum film over hetzelfde onderwerp. Voor meer info http://www.bodyworlds.com/

Wij hebben 'ons huis' bescheiden versierd aan de buitenkant en binnen staat de nieuwe kersstal bij het gezellige haardvuur.

Wij hebben het lekker makkelijk deze kerst. Wij vertrekken morgen met de ferry naar Victoria op Vancouver Island. Victoria is de hoofdstad van British Columbia. Wij hebben hier een hotel gereserveerd voor 3 nachten en zijn uitgenodigd bij mensen voor het kerstdiner.

Kerst is hier maar 1 dag. De 2e dag is het Boxingday en deze dag staat in het teken van kopen.

De sale die al weken aan de gang is begint dan pas echt. Blijkbaar liggen de mensen s'nachts voor de winkels om als eerste binnen te zijn.

Vanmorgen was op de radio dat mensen ook hier veel online kopen en alvast inlogcodes van winkels hebben op internet om toch maar vooral geen koopjes mis te lopen.

Maar niet iedereen heeft het hier goed. Er worden heel veel acties ondernomen om geld en voedsel in te zamelen voor homeless people en de voedselbank. Er zijn hier aardig wat zwervers, ook omdat alleen in dit deel van Canada een mens op straat kan leven. In andere delen van Canada is het veel te koud. Vorige week reed de Canadian Pacific Expres dwars door Canada en deed veel plaatsen aan. De trein was versierd met lampjes en er speelde een band in een van de wagons. Allemaal om geld in te zamelen voor de voedselbank.

Nou jullie zijn weer op de hoogte. Wij wensen iedereen fijne dagen en bedankt voor alle digitale en echte kerstkaarten, keileuk.

Robbie de Jong

Wat een geweldige trip weer zeg! geniet van de kerst. fijne dagen!!
groet,
Robbie

p

Jullie hebben het wel getroffen met de huisvesting zo kom je nog eens ergens en beleef je sinterklaas nu eens als santaclaus.
Nog veel mooie dagen

Loes

Nou met de invulling van de kerstdagen is het goed gesteld met jullie. Geniet ervan.

Ik ben gisteren voor de verandering weer geopereerd en heb alle abonnementen weer opgezegd. Ik begin met een schone lei in 2011.

Hele fijne dagen en alles wat wenselijk is voor 2011. Groetjes, Loes

maria.vennix@onsbrarantnet.nl

Ik wens jullie ook prettige kerstdagen en allegoeds voor 2011.Ik zal blij zijn als hier de sneeuw hier weer weg is ik ben her hele maal zat. Groeten Maria

Tony & Riet Peters

Hallo Ad & Anne-Marie,
Wederom´n mooi en interessant verhaal, jullie hebben nu wel echt´n VIP vakantie met die gastvrijheid en uitnodigingen van de mensen daar, dit is overweldigend!
Die tentoonstelling " Bodyworlds & the brain" lijkt mij ook erg interssant als dat v.l.g.d. jaar in rotterdam komt wil ik daar wel heen! Met ons gaat het prima gisteravond
23 Dec. hebben we met Cor & Anne-Marie bij de Griek in Helmond gegeten het was erg gezellig,momenteel ligt hier heel veel sneeuw en het sneeuwt nu nog volop dus dit jaar hebben we´n echte witte kerst! morgen 1e kerstdag komen de (klein) kinderen bij ons om te eten en kerstmis te vieren, Wij wensen jullie nog´n fantastische voortzetting van deze vakantie hele fijne en gezellige kerstdagen ´n knallende jaarwisseling en´n Toppie 2011
Groeten uit Helmond van Tony & Riet,..

p

Elke keer als we weer een nieuw bericht ontvangen valt het ons op dat jullie daar zo gastvrij ontvangen worden en dat je zelfs wordt uitgenodigd voor het kerstdiner. Dat zal je hier niet dikwijls overkomen.
Wat het klimaat betreft, julliie hebben een witte kerst maar wij hebben ook niet te klagen en zitten opgescheept met een heel dik pak sneeuw.
Nog fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar toegewenst en tot wederhoren.