winterinvancouver.reismee.nl

Krabben, zeehonden en zalmen

Afgelopen zaterdagmiddag waren we uitgenodigd bij Wally en Nancy. Werkten beide in het onderwijs.

Wally was eigenlijk al jaren met pensioen maar was teruggevraagd op school omdat er een tekort aan begeleiders was. Heel aardige mensen die je als wildvreemde ontvangen of ze je al jaren kennen.

Ze wonen aan de innlet (zijarm van de oceaan, soort fjord) Was een leuk verhaal hoe het kwam dat hier alleen familie woont. De settler ( over-overgrootvader) een Ier die hier rond 1850 naartoe was geemigreerd had dit enorme stuk grond aan het water gekocht. Hij dacht er toen schatrijk van te worden, omdat de spoorrails er zou worden aangelegd. Helaas werden de rails aan de overkant gelegd.

Op dit prachtige gebied, een soort park staan nu 5 huizen en hierin wonen allemaal neven en nichten van de familie. De settler had nl. bepaald dat de grond nooit aan buitenstaanders verkocht mocht worden, alleen familieleden. De grond moet nu ettelijke miljoenen waard zijn als je kijkt wat de huizen in de omgeving kosten.

Na de thee met zelfgebakken koekjes gingen we varen met de boot van Wally.

Hij had fuiken uitstaan in de innlet en we gingen kijken of er krab inzat.

Inderdaad er zaten krabben in, maar ze waren ondermaats dus hij zette ze terug. Wij vonden het niet erg dat ze te klein waren want wij zijn niet zo'n liefhebbers. Het boottochtje was wel erg leuk omdat we ook nog zeehonden zagen liggen op de zandbanken.

Volgens de mensen hier is oktober de laatste redelijke maand wat het weer betreft. Het regenseizoen komt eraan en dat schijnt niet mis te zijn, dus elke droge dag gaan wij er opuit.

De weerdeskundigen hebben zelfs voorspeld dat de koudste winter allertijden eraan komt.

Van de week zijn we op en neer naar Whistler geweest. Whistler was op de winterspelen de skilocatie waar ook het schansspringen was. De rit ernaar toe was magnifiek. Het was helder, dus we zagen de bergen met hun toppen in volle glorie. Een prachtige weg, heel breed langs het water.

Het plaatsje Whistler lag schitterend maar bestaat alleen uit winkels, hotels en appartementen.

De Olympische ringen herinneren nog aan de winterspelen.

Vanmorgen scheen de zon weer boven de bergen. De rest van de lucht is dan zwaarbewolkt maar het weer wordt dan steeds beter.

We reden naar Noord-Vancouver over de highway naar het Lynn Canyonpark bij de Mount Seymour. Wandelpaden langs hoge ceders en uitzichten op watervallen. Ook de Suspensionbridge, een 80 m. hoge hangbrug hangt over de prachtige Lynncreek, hier wordt door iedereen druk gefotografeerd.

s'Zomers kan hier in het ijskoude water gezwommen worden.

Hierna bezochten we de Capilano Salmon Hatchery, een viskwekerij. Hier werd alles uitgelegd over de levenscyclus van de zalmen. Er zijn 4 soorten zalm die tussen juni en oktober van de grote oceaan naar hun geboorteplaats zwemmen om daar te paaien en dan te sterven.

Hier kon je mooi zien hoe de zalmen omhoog springen de waterval op. Ongelofelijk om dat eens te zien. Er was een glazen plaat gemaakt bij de waterval zodat je ze kon zien. Nooit geweten dat zalmen zo groot worden. Tot wel 80 cm lang en 25 kg zwaar.

Wat we ook niet wisten is dat er hier zoveel Aziaten wonen. Koreanen, Chinezen, Japanners, wij zien het verschil toch niet, maar er wonen er enorm veel, ze hebben zelfs hun eigen televisiezender.

Wat voor ons wel leuk is want we hebben deze week al Japans, Vietnamees en Thais gegeten.

Uit eten gaan is vrij prijzig net als bij ons, maar Aziatisch lunchen is heerlijk en zeer betaalbaar.

Drankjes erbij bestellen doet niemand, je krijgt overal thee bij geserveerd.

We zijn al heel aardig gewend, wat gaat dat snel. Binnen een week weet je alles al te vinden.

p

Mooi reisverhaal, interassant en avontuurlijk
Ga zo door en hou ons op de hoogte.
Groeten

ruut en trees

Ga er nog maar snel en veel op uit voordat de buien komen. En als de buien en de kou gearriveerd zijn kunnen we gebakken zalm met piepertjes aanbevelen.
Veel plezier. Groetjes.

Petra

Hoi Ad en Annemarie,

Weer heel wat anders dan hier in de kou op een camping he!
Jullie hebben al weer heel wat beleefd afgelopen week en het zullen wel weer hele andere ervaringen zijn als tijdens jullie vorige reis. Elk land en elke cultuur is weer anders.
Hier is alles goed, beetje nat binnen en buiten, maar ja we zullen het ermee moeten doen. Afgelopen weekend hebben we de boekenbeurs gehad in Someren.
Waarschijnlijk vertrek ik de 15e December naar Gambia, samen met Alexander. Lekker naar het altijd mooie weer en laat ik Nederland maar weer even voor wat het is.
Alhagie gaat donderdag weer naar huis.

Fijne tijd nog samen daar!
Was trouwens leuk om jullie weer te zien.

Groetjes van Petra en Alhagie

AM & C.

Een hele mooie site!!! Zeker de openingsfoto met die dikke boom op de achtergrond. Jullie staan er op als een paar zeer tevreden ontdekkingsreizigers. Leuk dat er al een aantal reacties op je verhalen sijn gekomen. Zo merk je dat het thuisfront meeleeft. Veel plezier verder en hopelijk redelijk winterweer.
Cor

Renee en Clemens

Hoi allebei, jullie zitten weer in een paradijsje zo te lezen. (en wij genieten weer mee!) Wat heerlijk voor jullie dat jullie dit allemaal mogen meemaken. Alles hier ok. Drukke maanden komen er weer aan. Met mijn moeder nu alles rustig. Hopelijk blijft het zo. Veel groetjes van ons. R & C

Jan en Joke

Het ziet er weer fantasties uit voor Jullie Wij doen het iets eenvoudiger en zijn naar Toscane geweest ook heel erg mooi.
ik hoop voor jullie dat het niet al te koud word.
Groetjes Jan en Joke